Tekenend voor Marjolein Spitteler

De diepte in met Marjolein Spitteler.

Overweldigend is mijn eerste indruk van het werk van Marjolein Spitteler (1966). Het is een herkenbare eigen stijl waarin veel gebeurt. Hoe langer je kijkt, je zult steeds meer verassende en fascinerende details ontdekken. Ook de techniek is niet meteen duidelijk. Zijn het nu verschillende lagen die over en onder elkaar buitelen? Net als tijdens een wandeling in de natuur zit het vol met organische vormen en structuren die doen denken aan bomen, ijs, wortels en sporen. Kortom: een intrigerend geheel die vraagt om een uitleg van de maakster.

“Het begint vaak met foto’s”, vertelt Spitteler. Ze bewerkt ze én vlecht ze in elkaar tot één nieuwe foto die wordt afgedrukt. Vervolgens maakt ze een tekening op rijstpapier die ze op de foto aanbrengt. Op sommige plaatsen maakt ze het rijstpapier transparant met behulp van bijenwas. Zo ontstaan er meerdere maten van transparantie binnen één werk.

Het tekenproces begint met een duidelijke vorm van een vrucht. Verschillende werken dragen niet voor niets de naam ‘Vruchtwijze’. Al is de aanleiding soms een andere vorm zoals we ook in deze tentoonstelling kunnen herkennen: een veertje of een paddenstoel. Uiteindelijk ziet Spitteler ze als organismen die ze laat ontstaan tijdens het langdurige maakproces. Gaandeweg experimenteert ze én reflecteert op wat er voor haar ogen ontstaat. De ene keer laat ze zich leiden door structuur, de andere keer door betekenis. Of door beiden.

Het zijn voor haar individuen die veel aandacht vragen om te maken. “Maken is kijken!”, aldus Marjolein Spitteler. En daarom neemt ze uitgebreid de tijd voor één werk.  Het uiteindelijke werk wordt op karton gepresenteerd en gevernist met onder meer een UV-filter. De werken zijn volgens de maakster minder kwetsbaar dan ze lijken.

Goed om te weten wellicht is dat Spitteler een biologe is met een fascinatie voor leven. Gaandeweg haar studie ontdekt ze dat ze op een andere manier naar leven kijkt, niet als wetenschapper maar als kunstenaar. Daarom volgt de opleiding autonome kunst aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem (ArtEZ) waar ze in 1994 afstudeerde. Sindsdien volgden diverse landelijke (groeps)exposities. 

Kom je ook op ontdekkingstocht in Galerie Getekend? Wie weet ontdek je na het bestuderen van deze prachtige werken wel iets nieuws in je eigen natuurlijke omgeving!

Tekst: Janita Baron

Afb.: Vruchtwijze 5, 2021, gemengde techniek op rijstpapier/collage op digitale print, 29 x 40 cm.

Deel dit bericht