Tekenend voor Hans Schuttenbeld

Een onbeschreven blad

Stel je voor, je word ’s ochtends wakker en het eerste wat je doet is plaats nemen achter je bureau om een ongeschreven blad, oftewel tabula rasa, te vullen. Voor de een kan dit een overdenking of een gedicht zijn, kunstenaars onder ons zullen wellicht een schets of aquarel maken. Wat zou er gebeuren als je dit ritueel vanaf nu elke dag zou doen? Wat gebeurt er dan met je? Wat zal dit vaste  jou moment opleveren? 

Hans Schuttenbeld (1991) weet inmiddels precies wat dit voor hem betekent. Iedere ochtend, sinds 2020, is er voor hem letterlijk een moment van leegte waarin hij de energie laat stromen en luistert naar zijn materiaal. Zonder een vaststaand idee start hij aan zijn ‘Morning Meditation’. De ene keer leidt dit tot figuratieve beelden die herinneren aan (woeste of juist verstilde) landschappen en de andere keer leidt het materiaal naar iets meer abstracts. Hans voelt, kijkt en luistert naar zijn materiaal en bouwt op deze manier, bewust en onbewust, aan een bibliotheek van mogelijkheden. 

Mogelijkheden die hij weer in kan zetten in al zijn andere werkzaamheden. Hans Schuttenbeld is onder meer bekend van schilderijen, van kalligrafie en zijn werk in twee kunstenaarscollectieven. Een enthousiaste maker die altijd aan het creëren is en dat begint… iedere ochtend met het vaste ritueel van zijn ‘Morning Meditations’. Jarenlang doet Schuttenbeld dit puur voor én met zichzelf. Tot dit juiste moment en de juiste plek op zijn pad komen om zijn meditaties te delen met ons als beschouwers. De muren van Galerie Getekend hangen vol met zeer diverse tekeningen. Het voelt kwetsbaar om zo’n intieme, pure wereld te betreden. Een wereld die het resultaat is van deze krachtenbundeling van Hans en zijn materialen. Samen zijn ze één geworden. 

Als beschouwer kun je je verliezen in prachtige niet-bestaande landschappen die voortkomen uit meditaties. Soms voelen ze toch zo bekend… Heb ik dit eerder gezien? Of weet Schuttenbeld ons gevoel te raken: hebben we dit niet eerder gezien maar komt het gevoel bij dit beeld ons bekend voor? Één ding is zeker: gun jezelf om de tijd te nemen voor deze tentoonstelling. Dwaal mee, voel wat je voelt en keer terug naar de werken die je aan het begin van je bezoek aanspraken. Enne, laat je niet afleiden door zijn keuze van de beste werken (degene in de lijst), want buiten de kaders wacht een mooie overdenking. 

 

Janita Baron

Deel dit bericht